Vrijspraak art. 6 en 5 WVW dodelijk verkeersongeval fietser na afslaan auto
Geplaatst op: 28 maart 2014Het kan iedereen overkomen. U slaat linksaf met uw auto, en ziet daarbij een fietser over het hoofd. In de zaak die speelde bij een uitspraak van de rechtbank Zutphen, van 23 oktober 2012, ECLI:NL:RBZUT:2012:BY0850 had de bestuurder van de auto echter de fietser wel gezien, maar hij dacht dat hij nog wel eerder kon afslaan. Dat bleek later een miscalculatie, met ernstige gevolgen: De fietser overleed aan zijn verwondingen. Ondanks het feit dat de verdachte een verkeersfout had gemaakt, door de fietser geen voorrang te verlenen, sprak de rechtbank de verdachte toch vrij vanwege de bijzondere verkeerssituatie, de omstandigheden waaronder en de wijze waarop bestuurder links af wilde slaan en de snelheid waarmee de fietser reed.
Lees meer >
Vrijspraak art. 5 en 6 WVW ondanks dodelijk verkeersongeval met alcohol
Geplaatst op: 28 maart 2014Het bewijs dat een ernstig verkeersongeval met dodelijke afloop niet altijd hoeft te leiden tot een veroordeling wegens artikel 6 WVW (veroorzaken verkeersongeval door schuld) of artikel 5 WVW (gevaar op de weg veroorzaken) is de uitspraak van het gerechtshof Leeuwarden, van 8 oktober 2012, ECLI:NL:GHLEE:2012:BX9440. De bestuurder reed onder invloed van alcohol, en het Openbaar Ministerie verweet de verdachte dat hij te snel had gereden en zijn rijgedrag onvoldoende had aangepast. Het hof komt echter tot een vrijspraak voor zowel artikel 6 als artikel 5 WVW. Volgens het hof waren de deskundigenberichten gebaseerd op te beperkt onderzoek, kon de gereden snelheid niet worden vastgesteld, en ook kon onoplettendheid bij de verdachte niet worden vastgesteld.
Lees meer >
Enkel door rood licht rijden, levert niet altijd gevaar op de weg op
Geplaatst op: 21 december 2013Het enkel rijden door rood licht, zonder dat er sprake is van overig verkeer, levert geen overtreding van art. 5 WVW (veroorzaken van gevaar op de weg) op. Dit is zo bepaald in een uitspraak van de Hoge Raad van 6 november 1990, NJ 1991, 257. Bepalend in de zaak was dat het ging om een gecontroleerde gedraging. Volgens de Hoge Raad kon de bestuurder kiezen de gedraging te verrichten onder zodanige omstandigheden- wanneer ter plaatse niet regelmatig verkeer aanwezig placht te zijn – dat door die gedraging – in casu rijden door rood licht – de veiligheid op de weg niet in gevaar wordt gebracht.
In de slip raken kan gevaar op de weg opleveren
Geplaatst op: 21 december 2013Van het in gevaar brengen als bedoeld in art. 5 WVW1994 kan sprake zijn wanneer de rijwijze van de verdachte getuigt van het onvoldoende onder controle hebben van het voertuig; zie HR 5 maart 1968, NJ 1969, 71, m.nt. Enschedé ten aanzien van in een slip raken (art. 25 WVW oud, waarin evenals in art. 5 WVW1994 mede wordt gesproken van het in gevaar kunnen brengen. De vraag is altijd waardoor de auto in de slip is geraakt. Gaat het om een technisch mankement, of bent u in een slip geraakt nadat u moest uitwijken voor andere weggebruikers, zonder dat u zelf gevaarlijk rijgedrag hebt vertoond, dan kan dit geen overtreding van art. 5 WVW opleveren. Het gaat dus altijd om de omstandigheden van het geval.
Lees meer >
Verkeersongeval door geen voorrang te verlenen, levert nog geen gevaar op de weg op
Geplaatst op: 21 december 2013Wanneer u bij een verkeersongeval betrokken bent geraakt, en het ongeval door uw schuld is ontstaan, bijv. omdat u een bepaalde verkeersfout hebt gemaakt, wordt meestal wel aangenomen dat u gevaar op de weg hebt veroorzaakt. Het verkeersongeval wordt dan gezien als het ultieme bewijs van de verkeersgevaarlijke situatie. Toch zien we gelukkig in de praktijk dat rechters hier ook anders mee omgaan. Een verkeersongeval kan ook worden veroorzaakt door een stomme verkeersfout, zonder dat er verkeersgevaarlijk rijgedrag heeft plaatsgevonden.