• Eerlijke inschatting
  • Enkel ervaren verkeersstrafrechtadvocaten
  • Snelle werkwijze
  • Voordeligste tarief

Vrijspraak poging tot doodslag; lage snelheid, optrekken en frontale botsing

Geplaatst op: 04 augustus 2016

De officier van justitie vervolgt een verdachte bij gevaarlijk rijgedrag al snel voor poging tot doodslag, maar dat is lang in alle gevallen niet terecht. In de uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland, 29 december 2015, ECLI:NL:RBMNE:2015:9271 ging het om een verdachte die vanuit stilstand hard optrok en frontaal tegen een tegenligger is gebotst. De botssnelheid viel echter mee en de tegenligger had ook airbags die uitschoten. Er bestond daardoor geen aanmerkelijke kans op dodelijk letsel.

Lees meer >


Dodelijk verkeersongeluk na te hard rijden

Geplaatst op: 04 oktober 2015

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar de kans op een dodelijk verkeersongeluk wordt een stuk groter naarmate er veel harder wordt gereden dan ter plaatse is toegestaan. Dit zagen we in een uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant, 28 mei 2014, ECLI:NL:RBOBR:2014:2881. De bestuurder in deze zaak had minimaal 132,5 km/u gereden, waar ter plaatse 50 km/u was toegestaan. Vervolgens is hij in aanrijding gekomen met een voetganger.

Lees meer >


Straffen bij dodelijke verkeersongelukken

Geplaatst op: 28 november 2014

Bij de beoordeling van dodelijke verkeersongelukken, spelen vele juridische vragen. Het is vaste jurisprudentie van de Hoge Raad dat niet zozeer gekeken moet worden naar de ernst van de gevolgen, maar in eerste instantie met name naar de door de verdachte gemaakte verkeersfout en de ernst van deze fout. Gaat het om onvoorzichtig rijgedrag, een grove verkeersfout of roekeloos rijden? Er bestaan veel vragen bij verdachten van verkeersongevallen en ook bij nabestaanden van dodelijke verkeersongevallen over de straffen die in dit soort zaken worden opgelegd. De meest gestelde vragen zullen wij hier beantwoorden.

Lees meer >


Met 107 km/u binnen bebouwde kom, nabij winkelgebied, levert in casu doodslag op

Geplaatst op: 13 mei 2014

Doodslag in het verkeer wordt niet snel aangenomen, maar als de rechter tot een bewezenverklaring van doodslag kom, is het vaak goed mis. In de onderhavige zaak ging het om een verdachte die met zijn BMW is gaan “racen” tegen een andere auto. Hij reed 107 km/u binnen de bebouwde kom, alwaar slechts 50 km/u was toegestaan. Het ging bovendien om een druk winkelgebied, en de rechtbank heeft vastgesteld dat de verdachte ter plaatse bekend was, en dat wist. Die combinatie van omstandigheden maakt volgens de rechtbank dat de verdachte (voorwaardelijk) opzet heeft gehad op de dood van het slachtoffer, in die zin dat hij – door zo te rijden – een ongeluk met dodelijke slachtoffers op de koop heeft toegenomen.

Lees meer >


Aanrijden van een persoon tijdens achtervolging

Geplaatst op: 22 december 2013

Opzet in het verkeer speelt vaak in achtervolgingssituaties. In deze zaak ging het niet om een dodelijk verkeersongeval, maar was de verdachte tijdens een achtervolging tegen een politieagent gereden, die als gevolg hiervan zwaar lichamelijk letsel opliep. De Hoge Raad nam opzet aan, en overwoog als volgt:

Lees meer >


Direct contact met een advocaat?
Meld gratis en vrijblijvend uw zaak aan.
Zaak aanmelden